فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

فهرست مطالب

فروشگاه اینترنتی یک وب سایت یا پلتفرم آنلاین است که به کاربران امکان خرید و فروش محصولات و خدمات را می دهد.فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

افراد می توانند از طریق این فروشگاه ها محصولات مورد نیاز خود را انتخاب کرده، سفارش دهند و پرداخت را انجام دهند. سپس محصولات به آدرس تعیین شده توسط خریدار ارسال می شوند.

این نوع فروشگاه ها برای خریدارانی که به دنبال راحتی و سهولت در خرید هستند بسیار جذاب است.

یک فروشگاه اینترنتی زمانی هویت پیدا می کند که تمام مراحل خرید توسط وب سایت انجام شود و شخص سومی در این فرایند نقش نداشته باشد. به این معنی که وقتی خریدار وارد وب سایت شد تمام اطلاعات مورد نیازش در مورد محصول مورد نظر را در اختیار داشته باشد و پاسخ تمام سوالاتش را بدون نیاز به برقراری ارتباط با فروشنده پیدا کند.

 

فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

 

تاریخچه فروشگاه اینترنتی در جهان

فروشگاه های اینترنتی امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین روش های خرید و فروش کالا و خدمات شناخته شده اند. اما تاریخچه ی فروشگاه های اینترنتی به دهه 1990 باز می گردد که تحول عظیمی در شکل خرید و فروش مردم ایجاد شد.

اولین فروش آنلاین در بستر اینترنت سال 1979 در انگلستان انجام شد. سپس در سال 1982 اولین بازار آنلاین خرید و فروش کامپیوتر‌های دسته دوم توسط Boston Computer Exchange ایجاد شد.

پس از آن فروشگاه اینترنتی به نام آمازون در سال 1995 توسط جف بزوس در آمریکا راه اندازی شد. اولین محصولات این فروشگاه کتاب ها بودند و سپس گسترش پیدا کردند.

سپس در سال 1998 شرکت Ebay به عنوان یک بازار آنلاین برای خرید و فروش محصولات مختلف راه اندازی شد.

راه اندازی این فروشگاه های اینترنتی با استفبال بسیار زیادی مواجه شد چرا که علاوه بر جدید بودن این نوع خرید و فروش برای مردم و داشتن جذابیت برای آن ها در وقتشان نیز صرفه جویی می شد و نیازی نبود برای خرید یک کالا مسافت زیادی طی کنند و به دنبال محصول مورد نظرشان باشند.

 

فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین
فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

تاریخچه فروشگاه اینترنتی در ایران

فروشگاه های اینترنتی در ایران نیز پس از پیشرفت اینترنت و فناوری های دیجیتال در دهه 2000 شروع به رشد کردند.

اولین فروشگاه اینترنتی در ایران به نام دیجی کالا در سال 2006 تاسیس شد. این فروشگاه با فروش محصولات الکترونیکی و خانگی خیلی زود محبوبیت زیادی بین مردم به دست آورد.

امروزه با رشد روز افزون تکنولوژی و افزایش استفاده از اینترنت تعداد فروشگاه های اینترنتی در ایران بسیار زیاد شده است و به یکی از محبوب ترین روش های خرید تبدیل شده است.

 

برای ارتباط با ما جهت آموزش طراحی سایت کلیک کنید.

 

فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

 

رونق فروشگاه های اینترنتی از زمان کرونا

کروناویروس (COVID-19) تاثیر زیادی بر فروش اینترنتی داشته است. با شیوع ویروس، بسیاری از مردم به دلیل قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی، به خرید آنلاین روی آورده‌اند. این باعث افزایش فروش اینترنتی کالاها و خدمات شده است، زیرا مردم بیشتر به دنبال راه‌هایی برای خرید کالاها و خدمات بدون نیاز به حضور در مغازه‌ها هستند.

بنابراین، بسیاری از شرکت‌ها و فروشندگان آنلاین در این دوران، رشد قابل توجهی در فروش خود مشاهده کرده‌اند. از طرف دیگر، بسیاری از کسب و کار ها که تا قبل از این امکان خرید اینترنتی از آنها نبود به فکر راه اندازی فروشگاه های آنلاین و وب سایت ها افتادند و فروش اینترنتی خود را آغاز کردند.

طبق تحقیقات از زمان شروع کرونا میزان خرید اینترنتی چند برابر شده است. پیش از کرونا بین 5 تا 10 هزار پلتفرم فروش اینترنتی در ایران فعالیت می کردند اما در حال حاضر تعداد آن ها به بیش از 200 هزار مورد رسیده است.

 

فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

 

پرداخت وجه به چه صورت است

پرداخت وجه در فروشگاه های اینترنتی به صورت های مختلفی انجام می شود. در زیر به معرفی چند مورد از روش ها می پردازیم.

1. پرداخت از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی:

در اکثر مواقع پرداخت از طریق کارت های بانکی و در درگاه های پرداختی که در وب سایت ها وجود دارند انجام می شود. این درگاه ها متصل به بانک ها هستند و شما می توانید اطلاعات کارت خود را در آن وارد کنید و از این طریق پرداخت را انجام دهید.

2. پرداخت نقدی هنگام تحویل کالا:

چنانچه محصولی که خریداری کرده اید فیزیکی است و قرار است فروشگاه محصول را برای شما ارسال کند در صورتی که آن فروشگاه امکان این کار را داشته باشد می توانید گزینه ای را برای پرداخت انتخاب کنید که هنگامی که محصول به دست شما رسید پرداخت آن را به صورت حضوری انجام دهید.

3. استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی:

برخی از فروشگاه های اینترنتی از سیستم های پرداخت الکترونیکی مثل google pay , apple pay و samsung pay برای فرایند پرداخت استفاده می کنند. فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

 

انواع فروشگاه های اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی بسته به نوع محصولی که ارائه می دهند به دو دسته تقسیم می شوند.

1.فروشگاه کالای فیزیکی

در این نوع از فروشگاه ها محصولات به صورت فیزیکی وجود دارند و محصولی که به دست ما می رسد قابل رویت و قابل استفاده ابزاری هستند مثلا تلوزیون، لپ تاپ، لباس و … . اصطلاحی که برای این نوع از فروشگاه ها به کار می رود tangible shop می باشد. پس از خرید از این فروشگاه ها محصول به آدرسی که در سایت وارد کرده اید ارسال می شود و به دست شما می رسد.

2. فروشگاه کالای مجازی

به سایت هایی که در آن ها محصولات به صورت مجازی به فروش می رسد مثل کتاب های الکترونیکی، بازی ها، ویدئو های آموزشی و… فروشگاه کالای مجازی گفته می شود. اصطلاح انگلیسی مورد استفاده برای این نوع فروشگاه ها Digital Shop می باشد.

 

فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین
فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

 

مزایای استفاده از فروشگاه های اینترنتی

با به وجود آمدن فروشگاه های اینترنتی و امکان خرید آنلاین تحول عظیمی در نوع خرید و فروش محصولات به وجود آمد که مزایای زیادی برای مشتریان و فروشندگان دارد. در زیر به بررسی مهم ترین مزایای فروشگاه های اینترنتی می پردازیم.

ابتدا به بررسی مزایای خرید اینترنتی برای مشتریان می پردازیم:

1. صرفه جویی در وقت

با خرید اینترنتی و استفاده از فروشگاه های آنلاین مردم می توانند به راحتی و تنها با چند کلیک خرید خود را انجام دهند و نیازی به بیرون رفتن از خانه و ماندن در ترافیک های سنگین برای رسیدن به بازار را ندارند.

2. امکان مقایسه

خریداران می توانند در مدت زمان کم و در آن واحد محصول مورد نظرشان را در چندین فروشگاه اینترنتی مقایسه کنند و از فروشگاهی که قیمت منصفانه تری دارد خرید کنند.

3. تنوع محصولات

تنوع محصول در فروشگاه های اینترنتی باعث شده است که نزد خریداران محبوبیت زیادی داشته باشد. در اکثر مواقع از یک محصول طرح ها و رنگ ها و اندازه های متفاوت در فروشگاه های اینترنتی وجود دارد. این تنوع به این دلیل است که برخی فروشگاه ها تمام محصولات را در انبارشان موجود ندارند و طمانی که مشتری سفارش می دهد آن محصول را موجود می کنند و برای مشتری ارسال می کنند.

4. راحت پیدا کردن محصول

خیلی وقت ها برای پیدا کردن کالایی خاص باید تعداد زیادی از فروشگاه های سطح شهر را بگردیم و به سختی آن را پیدا کنیم اما با وجود فروشگاه های اینترنتی با کمی جستجو در اینترنتی محصول مورد نظر را پیدا میکنیم.

فروشگاه اینترنتی چیست و چند مزیت فروشگاه آنلاین

 

مزیت فروشگاه اینترنتی

حال مزایای فروشگاه های اینترنتی برا فروشندگان را مورد بررسی قرار می دهیم:

1. هزینه های پایین تر

راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی به مراتب هزینه های بسیار پایین تری نسبت به افتتاح یک مغازه برای فروش محصولات دارد. برای فروش اینترنتی فقط به یک وب سایت نیاز است و در ابتدای کار خود شخص به تنهایی هم می تواند از پس کار ها برآید اما در راه اندازی یک مغازه نیاز به نیرو و سرمایه زیادی است.

2. عدم نیاز به موجود بودن تمام محصولات

در فروشگاه های اینترنتی نیازی به موجود بودن تمام محصولات نیست و همین که مشخصات محصول مورد نظر در وب سایت وجود داشته باشد کافی است. فروشنده می تواند زمانی که مشتری محصول را سفارش داد آن را موجود کند و برای مشتری ارسال کند. به این صورت نیازی به انبار کردن تعداد زیادی محصول ندارد و همچنین سرمایه ی زیادی برای انبار کردن محصولات نیاز ندارد.

3. گرفتن مشتریان بیشتر و گسترده تر

فروشندگان در فروشگاه های اینترنتی می توانند با انجام تبلیغات و بالا بردن سطح وب سایت خود برای بیشتر دیده شدن در صفحات گوگل وب سایت خود را به تعداد زیادی از افراد نشان دهند و مشتری از تمام شهر های کشور پیدا کند در صورتی که فروشگاه های حضوری تعداد محدود تری مشتری دارند.

4. افزایش حاشیه سود

فروشگاه های اینترنتی زمانی که شناخته شوند و مشتریان خود را پیدا کنند می توانند سود بسیار بالاتری نسبت به فروشگته های حضوری داشته باشند. برای فروش اینترنتی محصول فقط به یک وب سایت نیاز است اما برای داشتن یک فروشگاه حضوری اجاره ی مغازه، حقوق فروشنده، پرداخت قبوض و … مورد نیاز است.

 

به طور کلی فروشگاه های اینترنتی نقش بسیار مهمی در زندگی مردم ایفا می کند. این فروشگاه ها به مردم امکان می دهد تا به راحتی و سرعت بالا محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند و از خدمات ارائه شده در آن ها بهره مند شوند.

برای داشتن یک وب سایت و فروشگاه اینترنتی شما باید طراحی وب سایت خود را به متخصصین این کار بسپارید و یا خودتان آموزش های لازم جهت طراحی وب سایتتان را ببینید و در این زمینه متخصص شوید. برای این منظور می توانید با آژانس دیجیتال مارکتینگ ما در تماس باشید.

 

جهت سفارش طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی به طراحی سایت مراجعه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]